donderdag 29 maart 2012

Geschiedenis voor dummies.

Het leven is goed. Mijn rug doet pijn, maar morgen begint mijn allerlaatste tentamenweek. Voor degene die het allemaal nog niet zo goed snappen, heb ik het eerste hoofdstuk van geschiedenis samengevat in het kort:
Dat we veel bier hadden klopt. Nederlanders waren in vroegere tijden ware zuiplappen. Dat we weinig pizza hadden ook, want pas in de 19e eeuw begon de hedendaagse pizza zijn vorm te krijgen. Schapen hadden we in Nederland ook. Dat we taart gingen eten klopt niet helemaal, want bij het ontzet van Leiden aten we hutspot. Rebels waren we wel. En ja, Karel V was een ninja. Hij was nergens maar ook overal. Dat de ketters spookjes werden klopt ook niet helemaal, na de dood verga je, maar dit is voor de ietsisten onder ons. De ietsisten ja, die geloven in 'iets'. Dit soort mensen verwijs ik nu naar een Rambam aflevering over hedendaagse kwakzalverij. En nu ga ik weer verder, want ondertussen staat Maurits op het punt Hugo de Groot gevangen te nemen en van Oldenbarnevelt te onthoofden tijdens het twaaljarig bestand. Even later komen mijn geliefde Johan de Witt en mijn grootste liefde Benedictus de Spinoza de hoek om kijken, maar we zitten nu nog in het tijdperk voor 1648. Dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten