vrijdag 30 maart 2012

You know Jezus has died voor us all hè?

Mijn moeder vroeg waarom ik zo'n fan was van Spinoza. Ik heb mijn schouders opgehaald en geglunderd, ik heb haar zijn mooiste zinnen gegeven. Mijn moeder knikte. 'Serieuze zinnen ja'. Vandaag geschiedenistoets gehad, ging wel goed. Ik heb wel de Spaanse furie vandaag mooi uitgelegd en daarnaast ook nog de volgende begrippen: segregatie, assimilatie en integratie. Ik leer altijd met bewegingen, dus als ik de Spaanse Furie wil leren dan doe ik alsof ik een muitende Spaanse soldaat ben en dan breekt er bij mij een soort van innerlijke Spanjaard in me los die Olé! roept en huizen gaat plunderen. Dan ren ik richting de snoeppot en plunder de snoeppot. Olé!

Ehh
(Die nieuwe blogger vind ik trouwens wel mooi zeuh)

Dus ik hoop nu dat ik een goed cijfer heb voor geschiedenis. Ik sta nu een  8.4, echt een rot cijfer. Een vriendin van me had voor me uitgerekend dat ik minimaal een 8.6 voor deze toets moest halen om mijn gemiddelde cijfer naar een 9 af te ronden. Ik hoop dat het gaat lukken, want anders heb ik niks voor niks gisteren de hele dag gestudeerd. Het zit zelfs nog steeds in mijn hoofd. 1581, Acte van Verlatinghe, 1585, val van Antwerpen, 1588 de Republiek gaat zelfstandig voort, euh 1579 Unie van Utrecht/Atrecht, 1600 Nieuwpoort, 1602 VOC opgericht, 1609 begin twaalfjarig bestand, 1621 WIC, 1648 vrede van Munster, 1651 Acte van Navigatie, 1672 Rampjaar + Johan und Cornelis de Witt vermoord, 1677 mijn geliefde Spinoza dood (snik).

Jezus man, nu ik die jaargetallen zie ben ik echt trots opmezelf. Oh oh wat ben ik toch intellectueel. Wat ik me trouwens ook heb bedacht is dat ik deze zomervakantie weer in Gent móet zijn, en dat ik later ook best wel in Berlijn wil gaan wonen. Goed voor mijn Duits. Ik zie wel waar ik strand. Ik was toenet op het strand en toen besloot ik voor mezelf aan het strand te gaan wonen. Ik heb al veel dingen besloten in mijn leven, zoals dat ik later in België wil gaan wonen, in Berlijn, en tegelijkertijd aan het strand (? Hoe ik dit ga doen weet ik nog niet), en ik heb ooit in Washington besloten dat ik het portret van Pedro Manach van Piccasso later in mijn huiskamer hangt, en ik heb ook nog een keer besloten dat ik een litho van Kees van Dongen wil hebben (Ik trouw wel een rijke man). Wat ik ook nog ooit heb besloten is dat ik gelukkig zou worden (Dit is me gelukt, zie je wel, die beslissingen komen wel uit) en dat ik ooit nog bekende filosofen kon citeren, want dan zou ik intellectueel lijken (Joh, oh oh oh wat ben ik toch goed bezig hier). Veel besloten dus. Maar dat van dat portret van Pedro Manach meen ik, want ik heb gehuild toen ik er voor stond. Ik weet alleen niet hoe het prachtstuk ooit in mijn huiskamer terecht gaat komen, maar het schijnt dat je voor 50 eurootjes er ook een in China kan laten maken. Misschien een optie.

Ik wil trouwens ook een tattoo. Dit ga ik maar niet aan mijn ouders vertellen, want dat mag sowieso niet van hen, dat hebben ze me meerdere malen verteld. Dus dat komt ooit nog wel. Ik wil heel graag ergens 'Caute' laten tatoeëren, en ergens nog Sapere Aude, maarja, dat heb ik nu voor mezelf besloten. Misschien kom ik er later wel op terug. Het lijkt me trouwens wel hilarisch als ik mezelf later terug kom als hervormd protestants, lid van de EO en vol met tatoeages van Jezussen aan het kruis. Oh, ik heb trouwens een heel leuk evangelisch verhaal! Lange tijd heb ik als wekkerradio een evangelische zender gehad (vraag me niet waarom, maar het was elke ochtend weer raak). Op een ochtend ging deze gezellig zender weer af, alleen ik was vergeten de wekker uit te zetten. Dus toen ik terug kwam uit de badkamer stond de zender nog aan. Ik ging op mijn bed zitten en luisterde naar de zender. Er was een kerkdienst op te volgen. Waarschijnlijk zaten er buitenlanders in de kerk, want de pastoor sprak in zijn beste steenkolen-engels:

Yes, wel i'm uuuh gled thet joe eeeuh came here in church hè,
cause you know hè church is voor euhh everybody hè,
and it does not metter if you are her or there, cause the church is for all kind of people euh hè,
cause you know hè, Jezus has euh died for us all hè

Nou dit was het weer, ik ga nu tekenen want ik heb inspiratie, denk ik. Maar ik moet ook slapen want ik moet morgen weer schoenen verkopen. Hmmm.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten