woensdag 25 september 2013

Klaas en Ria.... Nacht van Borger


- een lelijk procesfotootje -

Vandaag kreeg ik de opdracht om iets bij iets te illustreren. Oftewel maak een illustratie bij iets wat je inspireert. Helemaal vrij. Meestal maak ik zulke illustraties dan bij maatschappij-kritisch of politiek-filosofische teksten, dus nu wilde ik eens iets anders doen. Op de fiets kwam ik op een perfect plan: Ik ging de nutteloze facebook statussen van anderen illustreren. Bij enig research kwam ik via via bij een meneer van middelbare leeftijd (met kind, ik denk met een nieuw aangetrouwde vrouw), die waarschijnlijk iets van aannemer of bouwvakker is. Of daklegger. Het profiel van de beste man is een ware schatkamer aan nutteloze facebook statussen. Talloze foto's van zijn voeten, foto's van opgeruimd hout, foto's van bouwconstructies, 3 foto's van het proces hoe hij een chocolade paashaas op eet, tot dat ik op iets prachtigs stuitte: Een foto van een onbekende man met een blij gezicht terwijl hij in zijn handen een flesje fristi naast zijn gezicht houdt. En met als bijschrift het prachtig poëtische: 

'Fristie traditie in ere houden... Klaas en Ria... Nacht van Borger.'

Die zin deed voor mij alles. Klaas en Ria ... nacht van Borger. Ik heb besloten toen van deze tamelijk nutteloze zin iets inhoudelijks te maken. Wat ik nu wil gaan doen is meerdere illustraties maken (als de tijd het me toelaat) van onder andere:

Een filmposter (Klaas&Ria presents: nacht van borger)
Een voorkantje voor een erotisch weggooi romanetje 
Een advertentie/screenshot van het filosofisch debat-tv-program 'Nacht van Borger' gepresenteerd door natuurlijk Klaas en Ria. 

Ik besef me dat dit een ongelooflijk saaiig tussenkomstje is, maar ik ben blij met mijn plan-in-een-dag proces. Als het af is dan maak ik een betere feuten!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten