woensdag 18 december 2013

Het paradijs op aarde


Paradijstuintje, ca. 1410-1420, (Boijmans)

Wat mij niet minder ongerijmd voor komt dan dat iemand, omdat hij niet gelooft dat hij zijn Lichaam in alle eeuwigheid met kostelijke spijzen zal kunnen voeden, zich liever maar verzadigt met vergiften en doodbrengende zaken; of dat hij, inziende dat de Geest niet eeuwig of onsterfelijk is, liever krankzinnig zou willen zijn en zonder Rede leven. E/V/41


---


Lippo Memmi/Simone Martini - annunciatie (1333)

'Er zijn lieden, die zich verbeelden dat God, evenals een mens, uit een lichaam en ziel bestaat en onderhevig is aan hartstochten.' Spinoza, E/ I/15

‘Ik heb nog nooit engelen gezien. Toon mij een engel en ik zal er een schilderen’ Courbet

(Het onderste schilderij is een van mijn favorieten uit mijn zelf bedachte reeks 'grappigste christelijke schilderijen ooit', waaronder ander ook deze toebehoort naar mijn mening)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten