maandag 14 juli 2014

Lang weg geweest

Het is alweer een semester geleden dat ik hier op deze blog iets heb geplaatst. Een van de redenen dat ik hier amper op zet is eigenlijk nogal oppervlakkig: De laatste jaren wordt Blogger wat verwaarloosd en wat er ooit mooi en hedendaags uitzag ziet er nu uit (Tumblr heeft veel meer opties voor een lay-out) als te rommelig. Mijn tekeningen plaats ik hier niet meer op, deze zijn verhuisd naar http://lotteegtbertsillustraties.tumblr.com/ - Net was 'professioneler' dan een blogspot. Op http://lottedingen.tumblr.com/ heb ik enkele teksten neer gezet, maar dat is niet zo'n groot succes. Je hebt van die mensen die graag zichzelf promoten via allerlei sociale media, maar aangezien ik graag wil doen aan het ideaal van de 'bescheiden mens' heb ik het daar niet zo op, met als gevolg dat ik niet zo populair ben op tumblr, het geen ik niet erg vind.

Ik twijfel er aan om hier mijn gedachten verder te delen, aangezien ik me erger aan de walgelijke lay-out van het geheel, maar ook omdat ik wellicht ouder ben geworden en vaker wijselijk mijn mond houd. Ik ben wat dat betreft gewoon weg wat stiller geworden, niet alleen op het wereldwijde web. Sinds ik in Belgiƫ woon is een oude karaktereigenschap van me volledig terug gekomen, het van een afstand analyserende zit er weer vol op in bij mij. Ik heb er naar gestreefd om realistischer en redelijker te worden, want te vaak vond ik mijzelf slachtoffer van mijn dwaze dromen, maar dit gaat nu een klein beetje ten koste van mijn eens zo fantasierijke verbeelding, al voel ik me wel iets meer thuis. Mijn geest is nog wel altijd zo vol als wat, en of dat goed is of niet weet ik niet, maar ik zal er maar mee moeten leven.

Wel ben ik over naar het volgend schooljaar (het 2e jaar aan het KASK), en daarvoor heb ik zeer goede kritieken gekregen. Ik ben dolblij dat ik gekozen heb voor Gent, aangezien ik nu veel meer weet wat ik eigenlijk wil doen met mijn kunstenaarschap. Op het HKU lag het al voor mij vast dat ik richting illustratie op zal gaan, maar het puur op het 'werken' gerichte verveelde me, daarom dat ik ook naar het KASK ben gegaan. Hier kreeg ik veel meer voor m'n kiezen, en moest ik plots gaan nadenken over wat ik maakte, wat echt heerlijk is. Ik ben er eigenlijk nog steeds verbaasd over dat ik op het HKU altijd die eeuwige middelmoot was, terwijl ik hier in Gent helemaal op mijn plaats zit. Volgend jaar wordt mijn hoofdvak dus geen Illustratie, al behoud ik wel enkele vakken. Illustratie blijft voor mij te beperkend, terwijl ik enorm interessante dingen lees over kunstenaars die in constante dialoog zijn met wetenschappers, filosofen of gewoonweg de samenleving. Als ik daar ook voor kan kiezen, waarom zou ik me dan beperken tot het enkel maken van leuke tekeningetjes? Daarnaast zijn er mensen die veel beter en slimmer tekenen dan ik. Ook kan ik in een richting als illustratie mijn voorliefde voor meer inhoudelijkere zaken niet kwijt.

Nu dat allemaal gemeld te hebben vind ik het toch weer fijn om zo een beetje rond te schrijven. We zien het wel, want het is vakantie. 



Dit is een ets en een zelfportret / 2014


Dit is werk dat ik o.a. gemaakt heb / 2014


1 opmerking:

  1. vind het heel mooi hoe je de dingen beschrijft en hoe je gedachtegang in je werk is te zien. heel vet!

    BeantwoordenVerwijderen