zondag 15 april 2012

Oefenen in leven, l'existentialisme est un humanisme

Vandaag heb ik weer zo'n heerlijke dag gehad! Ik had voor het eerst mijn kleine achterneefje van ongeveer zes weken in mijn armen, en ik dacht meteen aan Satre: De mens is louter existentie. Maar dat terzijde, want het hummeltje was zo lief en klein. Ik ga een paar heerlijke weken tegemoet, ik krijg er kriebels in mijn buik van als ik nu denk dat ik twee weekjes amper school heb, voor me zelf kan beginnen met leren en dan de examens al zijn! Ik heb super veel zin in de volgende weken, want morgen ga ik snel Leiden in met een vriendin, en dan komt zaterdag eindelijk Maud weer naar Nederland toe, en dan die zondag ga ik uiteten met een paar lieve vriendinnetjes, wat wordt het allemaal leuk toch weer! Ik wens mijn lieve vriendinnen en iedereen in HAVO 5 en VWO 6 veel geluk en succes toe, en dat de jaren hierna nog supermooi mogen worden!

De weg is vrij
De weg is open
De weg is mateloos van mij!
Zonder bagage
Kan ik weer lopen
Want ik ben nu vogelvrij

(Ramses Shaffy, 's Nederlands beste chansonnier ooit)

Wat voelt het toch heerlijk om zo vrij te zijn. Ik heb alle keuzes voor mij, ik kan alles doen wat ik wil mits ik mijn best doe, wat een bevreemdend, beangstigend maar toch ook geweldig gevoel. Al die goedkeurende blikken, al die complimenten, ja, ik ben aangenomen bij twee kunstacademies! En of ik daarna naar Belgiƫ ga, of naar Berlijn, of tienermoeder wordt, of kunstgeschiedenis ga studeren, deze keuzes heb ik zelf. Ik moet me als mens me niet bewust zijn van de wortels die ik hier heb, ik moet me zo kunnen vormen dat ik me overal kan aarden. Als grasplantje. Gras is algemeen en groeit overal prima ter wereld. Zo wordt je als mens gelukkig, je niet vasthouden aan dingen. Bij tegenslag zo snel mogelijk weer verder gaan, het verleden achter je laten, maar wel de mooie dingen en de antwoorden op de vragen met je meenemen. Je nooit laten leiden door emotie, maar je ook nooit laten misleiden door een onzuivere reden. Want bij een zoektocht naar een onbekende waarheid kan nog zoveel misgaan - gelukkig heb je daarvoor een gezond verstand en een paar mensen die je liefhebben om je heen. Dankjullie wel mensen, voor deze mooie wereld. Dankjullie wel. Met een keerzijde van de vrijheid, die is er ook. Maar deze vrijheid moeten wij zo goed mogelijk benutten, en dan niet als een oefening in sterven, maar in leven.

Portret foto eind 19e eeuw, vraag me niet waar die vandaan komt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten