zondag 24 juni 2012

Mooie dingenschriftje II

Vandaag en de dagen ervoor zijn er weer een paar dingen gekomen in mijn eerder besproken 'mooie dingenschriftje'. Deze dingen scan ik niet in, want vandaag was een luie dag. Het volgende staat er in:

28.
'(...) Om evenwel aan bijgelovige lieden geen stof tot nieuwe vragen te geven, wil ik hier liever afbreken.' Stelling 39, Opmerking, deel IV'.

'Opgewektheid kan nooit bovenmatig zijn, maar is steeds goed.'
Stelling 42, deel IV

'Het voet dus een wijs man die dingen te gebruiken en er zoveel mogelijk van te genieten (niet tot overzadiging toe, want dan is het geen genieten meer). Het voegt, zeg ik, een wijs man zich matig met aangenaam spijs en drank te verkwikken en te laven, evenals met geuren en liefelijkheid van groenend kruid, met fraaie kledij, muziek, kampspelen, toneelvoorstellingen en dergelijke zaken, waarvan ieder gebruik kan maken zonder een ander te schaden.'
Stelling 45 (Haat kan nooit goed zijn),  Opmerking, deel IV

29. Betreft een ingezonden brief in het NRC: Spinoza biedt uitweg uit democratisch tekort. [de brief ga ik hier niet citeren, daar is hij te lang voor]

30. GESLAAGD. [met confetti]

31. Het leven.

32. Een sticker van Henk en Ingrid: Is dit kunst of kan het weg?

33. Er is niets nuttigers voor de mens dan de (vrije) mens. (SPINOZA). [Hierbij heb ik het deel en het stellingsnummer achtergelaten, omdat ik deze stelling uit het hoofd citeerde en waarachtig heb ik heel deel vier doorgenomen maar ik zag nergens de stelling staan onderstreept met potlood. Vreemd]

34. Chantal van Heeswijk:

Jan zegt tegen Hans:
wat een saaie naam heb jij.

35. Utrecht
       met zijn boekenhandel de Slegte
       en zijn verkoper.
+ daarbij een sticker van een schilderij van Klimt: The Dancer:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten