woensdag 12 september 2012

School is cool

De titel heeft wederom de naam 'School is cool'. Dat kan ik nader verklaren aan het feit dat ik gewoon nu heel veel op school zit, en mijn leven nu een groot deel over school gaat, en dat ik dan helemaal niet erg vindt. Zoals ik al zei, voel ik me volledig thuis op deze school. De dagen zijn erg intensief, zeer intensief, en dat wordt nog erger denk ik. Maar ik klaag niet, aangezien ik op de HAVO niks dan nada heb gedaan en zeurde dat ik meer uitdaging wilde: nu krijg ik hem. Al moet ik in de eerste plaats opmerken dat ik het theoretische aspect heel erg mis. De meesten van mijn opleiding of uit mijn klas zijn vooral praktische mensen, mensen uit het vmbo of MBO, die moeten 'doen'. Daar moet ik nog even aan wennen. Wel heb ik hieruit een voordeel gevonden, namelijk dat ik me op school volledig kan richten op de praktijk en alles wat daaruit voorvloeit zoals persoonlijke ontwikkeling en ontwikkeling van technische vaardigheden, en dat ik thuis vol aan de studie kan gaan met onderwerpen die ik zelf leuk en interessant vond. Tot nu toe lukt dit zeer goed, aangezien ik nog nooit zo intensief met mijn Ethica ben bezig geweest. Ik heb al eerder gezegd dat ik de Ethica zeer chaosmatig heb gelezen, namelijk eerst een stuk deel 1, toen liep ik vast omdat deel 1 zeer lastig is, vervolgens ben ik gaan bladeren, heb ik achter elkaar deel 3,4 en 5 gelezen, vervolgens weer deel 1 (die ik toen wel heel goed snapte, althans, heel goed, beter) en nu ben ik bezig aan de laatste bladzijdes deel 2. En zoals bij elk goed boek, of het nou de Ethica is of Het Diner van Koch (Quelle je ne lisais jamais), als je op het eind bent dan wil en moet je hem uit hebben. Dus ik lees de Ethica als ik in de trein naar school zit, ik lees de Ethica in mijn tussenuren, ik las vandaag de Ethica stiekem tussen mijn toch wel interessante lezing door, ik heb mijn Ethica weer tijdens de terugreis gelezen. Iemand vroeg me wat ik zou doen als ik het boek uit had (Goede vraag, ze zien me de godganse dag daarmee rondlopen). Ik zei dat ik weer opnieuw ging beginnen, wat ik ook ga doen. Maar dan wel in mijn nieuwe Ethica, waarvan ik hoop, hoop, hoop, dat ik hem krijg met mijn verjaardag. Oftwel: Ik moet mijn oude Ethica uithebben voor mijn verjaardag, want dan sluit dit al beter aan. En als je zegt, opnieuw beginnen? Ja, opnieuw beginnen. Want natuurlijk snap ik niet als filosofische leek, 16 jaren oud, alles van de Ethica. En omdat iemand ooit had gezegd dat de Ethica een mensenleven nodig heeft om te doorgronden, ben ik ook maar vroeg begonnen.

Als ik jarig ben ga ik lid worden van het humanistisch verbond, enzeuvert, en zo breidt ik alles wat ik nog wil uit. Vandaag heb ik ABO gehad, en dat was heel intensief terwijl ik daarvan niet zoveel verwachtte. Ik heb 2 uur lang blind bloemblaadjes getekend en elke keer weer moeten reflecteren, hoeveel lijnen zie je, hoeveel diktes, hoeveel vlakken, wat voor vlakken, wat zie je bij anderen, en dan de hele tijd door, door en door, met maar 5 minuutjes pauze in totaal. Dat is best wel zwaar.

Ik zie nu in dat mijn berichten wel wat langer worden, maar binnenkort scan ik in wat ik heb gemaakt op school aan lino's en schetsen en tekeningen enzeuvert, dus zo!

1 opmerking:

  1. Hartstikke goed van je! (op mijn zestiende had ik nooit eerder gehoord van Spinoza)
    ABO lijkt op grafiek bij ons:)

    BeantwoordenVerwijderen