maandag 12 november 2012

Aankopen




 
1 & 2. Een van mijn beste aankopen ooit. Het is werkelijk waar prachtig. Ik ben er zo blij als een kip, hoen, haan, aap, pauw en varken mee. Het betreft een 'souveniralbum'. Het is een herdenkingsboekje, uitgegeven in 1916 (bijna antiek, hoera!), uitgegeven speciaal door de arbeiders van een verffabriek, ter herdenking van een overleden kunstschilder. Ik heb hem in een opwelling gekocht, en in de stiltecoupé in de trein weer terug naar huis moest ik mijn best doen het niet uit  te gillen. Het is een boek, albumformaat, compleet met van die doorzichtige velletjes om de prenten te beschermen, en de prenten zijn er los ingeplakt. Los! Terwijl ik hem door bladerde begon mijn kunst-hart te juichen. Inhoud: Twee prenten uit begin 17e eeuw, waarvan één een aandoenlijk scène uit 1638 waarin Maria de Medici vertrekt uit een stad. De ander is een landschapje, wat verrassend gedurfd aandoet. Daarna beginnen de prenten die afstammen vanaf 1841 tot 1916. De hele kunstgeschiedenis loopt me voorbij: Realistische stillevens, realistische landschapjes, alles overduidelijk het eind 19e eeuwse realisme, vervolgens word je, gewend aan het brave realisme, opgeschrikt door de impressionistische prenten, van mensen, van mensen die in een boot zitten, van koeien, en zo verder, en daarna gaan we verder naar het beginstadium van het expressionisme, met 2 prachtige schetsen (er staat geen jaartal bij) van een menigte. En dit al voor 15 euro. Ik ben nog even het gelukkigste mens op aarde.
 
3. Verrassend maar waar: Lof der Zotheid van Erasmus. Ik heb ooit een kleine test gedaan op facebook van Brandstof. De filosoof die het beste bij mij paste, was, hoe verrassend, Spinoza. De filosoof die het minst bij mij paste was Erasmus. Ik heb het boek even doorgebladerd en las dingen de me enorm op de borst stuiten, maar dat kan ook niet anders: Ik ben een feministe uit 2012, Erasmus leefde in de donkere tijden der Middeleeuwen. Ik was bekend met de denkbeelden van vroeger over vrouwen, maar zulk een gestolde gedachte van dat vrouwen eigenlijk synoniem staan aan de Zotheid, en dat vrouwen, hoe ze er ook uit zien of hoe ze ook praten, altijd dwaas zullen zijn. Ik krijg nu alleen nog maar meer respect voor de vrouwen die ca. 200 jaar later voor het eerst voor de rechten van de vrouw opkwamen.
 
4. En tussen deze kunst en filosofie verantwoorde boeken staat daar iets heel schokkends bij! Ik geef even de achterpagina:
 
'Passie in de woestijn
 
De knappe woestijnprins Raja al-Somari heeft de vrouwen voor het uitkiezen. Toch zit hij nu in Engeland in een rijtjeshuis tegenover Ruby, die zijn huwelijksaanzoek koeltjes aanhoort. Ruby weet dat ze afstamt van een koninklijke familie, maar had nooit kunnen denken dat ze nog eens zou moeten trouwen om de vrede tussen twee volken te bewaren. Vol tegenzin gaat ze akkoord met een gearrangeerd huwelijk - onder één voorwaarde: géén seks. Als Raja zijn bruid op een dag ziet baden in een beschaduwde kristalheldere oase, omring door palmbomen, vraagt hij zich af hoe hij ooit met die eis heeft kunnen instemmen'
 
Voor de rest staat er nog een overload aan woorden als 'Heftige emoties, trotse karakters, door passie verleid'. Waarom zou ik dit in godsnaam kopen? Omdat ik hier poëzie van ga maken. Ik wil net zo lang de woorden schrappen tot dat de mooiste poëzie eruit komt. Ik weet alleen nog niet hoe.
 
Tot zover!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten