zaterdag 23 augustus 2014

De dingen 2



Ze zeggen dat taal een van mijn beste uitdrukkingsmogelijkheden is. Maar ik wil van alles duiden maar de woorden schikken constant niet. Ik wil uiten wat ik wil, en wat ik voel, en wat ik weet en waarvan ik droom; maar de angst dat verkeerd te verwoorden is krachtig. Helaas bestaat de taal enkel buiten onszelf. De dingen worden pas duidelijk als ze uitgesproken zijn. Je kennis is pas helder als je die aan de ganse wereld kan uitleggen, je psyche pas herkenbaar voor een empathisch vermogen van een ander wanneer je jouw complete complexiteit kan omzetten in woorden en zinnen.  Deze beklemmende woorden en zinnen. Een mens had zich zo bedacht complete literatuur te lezen om zo zichzelf te kunnen verwoorden, woorden die geen mens maar de schrijver hem had geleerd. En zo eindigde het met dat de actrice de woorden ‘Niets menselijk is mij vreemd’ sprak over haar komende scheiding.








- Tekenen gemaakt door mij gedurende deze vakantie, in Den Haag, Nieuwkoop en Leije. -

Geen opmerkingen:

Een reactie posten