vrijdag 11 januari 2013

Leiden II

Naturalis. Dat was het eerste wat ik deed toen ik Leiden Centraal uitstapte. Ik liep over de gangen, in mijn eentje, en huilde bijna van geluk: Ik liep, in mijn eentje, door de gangen van Naturalis. Die lange gang, die gang-brug, met die geluiden en die neushoorns, ja, ik liep daar. Ik deed de deur open en daar stond een suppoost. Hij vroeg me: 'Heeft u een afspraak?' en ik ontkende dat, waarop hij me verbaasd aankeek. Vervolgens heb ik zo'n anderhalf uur dromerig door het Naturalis, tussen de schreeuwende schoolkinderen, gelopen. Een feest der herkenning, moet ik zeggen. Alles stond er nog, zelfs de tekeningen waarin uitleg wordt gegeven over het ontstaan der aarde waren het zelfde, de enorme stamboom. De pony, die ook nu nog steeds geliefd is, aangezien er plots tientallen kinderen langs me renden, schreeuwend en fluisterend: 'ik weet waar de pony staat! Ik weet waar de pony staat!'. En nog steeds de neiging alles aan te raken, ook al mag dat niet. De opgezette kat, het dinosaurusskelet, de ijsbeer waarvan ik nooit had gedacht dat hij werkelijk zo groot zal zijn. De lange glazen gangen met daarin de mooiste planten. Ik zag de Morpho Menelaus, de Papilio Karna  en de Chrysiridia rhipheus. Ik zag een vader met zijn dochter lopen, alles vragend: En ken je dit? En wat is dit? En hoe heet dit dier? - ik wilde bijna naar hem toe lopen: 'Gefeliciteerd, u bent de beste pappa van 2013!' Naturalis is en blijft het beste museum voor kinderen. Je moet daar ooit geweest zijn voordat je volwassen wordt, werkelijk. Mijn grootste lof voor het instituut dat wetenschap toegankelijk maakt voor de jongsten, en daarbij ook de waarheid: ook mijn lievelingsruimte was nog steeds intact, waar de oorsprong van de aarde wordt uitgelegd, en de aarde om de zon heen draait.

Voor de rest heb ik, jawel, alvast 2 borden en kommen gekocht voor als ik naar Gent vertrek. Het overige laat ik hier nog zien:








3 & 4. H.H. Kamerlingh Onnes (Ik dacht 'Harry Potter' toen ik het las)
5. Erwin Olaf - Koopman (Ik dacht 'Jan Mostaert!' toen ik het zag)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten